Jak zvýšit konverzní poměr v e-commerce?

Tomasz Kępa

Tomasz Kępa

duben 22, 2022
Jak zvýšit konverzní poměr v e-commerce?

Konverzní poměr je spolehlivým zdrojem informací o podnikání. Jak jej optimalizovat, abyste uspěli v e-commerce?

 

Konverze v e-commerce - úvod

Jak měříte efektivitu svého podnikání? Nejlepším způsobem je analyzovat míru konverze. Co je to poměr konverze a jak jej vypočítat?

Cíle v Google Analytics

Co se skrývá pod záložkou "Cíle" v nástroji Google Analytics? Souhrn akcí a interakcí uživatelů s našimi webovými stránkami, které považujeme za hodnotné a nezbytné pro úspěch. V závislosti na typu webu, který provozujete, budou pro vás prioritou jiné akce.

Píšete blog? Vaším cílem je tedy získat co nejvíce čtenářů. Vlastníte kanál na You Tube? Chcete odběratele. Provozujete e-shop? Vaší prioritou je prodej.

Chcete-li spolehlivě měřit úspěch, musíte si definovat priority - cíle. Správně implementované v GA umožňují vyhodnotit správnost marketingové strategie a výkonnost vašich webových stránek online (čas, který uživatelé stráví na webu, počet obrazovek zobrazených za sekci, míru prokliků na reklamy, videa atd.). Odhalují také případné chyby, které zákazníky odrazují od dokončení akce (v případě internetového obchodu od nákupu), tj. konverze.

Konverzní poměr a optimalizace

Jaký je tajemství konverzního poměru? Není to nic jiného než poměr počtu produktů zakoupených ve vašem obchodě k počtu uživatelů, kteří navštíví vaše webové stránky. Služba Google Analytics vypočítává KP podle jednoduchého vzoru:

Míra konverze (KP) = počet transakcí / počet návštěv stránek x 100 %.

Podle zpráv je organická návštěvnost (z vyhledávačů SERP, tj. vyhledávače Google) a návštěvnost z placených reklamních kampaní uspokojivá, ale míra konverze je na spodní hranici procentního rozpětí? To může signalizovat problém, který může vyřešit optimalizace konverzního poměru.

CRO aneb optimalizace klíčem k úspěchu

CRO - Conversion Rate Optimization, neboli optimalizace míry konverze je marketingová strategie pro zvýšení míry konverze. Proces optimalizace lze stručně představit v 6 bodech:

  1. Definování cíle (cílů) optimalizačního procesu - např. zvýšení prodeje dámských kabelek v internetovém obchodě s koženým zbožím. 
  2. Stanovení cílové hranice konverzního poměru, které chcete dosáhnout. 
  3. Analýza návštěvnosti webových stránek, chování zákazníků, nákupních cest a účinnosti kampaní. 
  4. Definování problému a hledání možných řešení. 
  5. Implementace řešení, provádění testů účinnosti a měření účinků. 
  6. Zavedení postupů, které přispěly ke zvýšení míry konverze.

Analýza zpráv a identifikace problému je zásadní pro zavedení vhodných řešení. Zjistěme, co může ovlivnit konverzní poměr, na jaké prvky se vyplatí zaměřit pozornost a co je třeba udělat, aby webové stránky e-shopu generovaly zisky.

Jaké prvky mají vliv na míru konverze?

Placené reklamní kampaně - při vytváření reklamní kampaně zohledněte zájmy a potřeby cílové skupiny. Chcete prodávat kožené rukavice? Neinzerujte je v březnu. Prodáváte luxusní kuchyňské roboty? Vašimi potenciálními zákazníky jsou moderní ženy v domácnosti, nikoliv teenageři nebo důchodci (i když i zde se pravděpodobně najdou výjimky).

Reklamní kampaň zaměřená na nesprávné uživatele bude plýtvat prostředky a přivede na vaše webové stránky nekvalitní návštěvníky, kteří nemají o vaši nabídku zájem. V takovém případě konverzní poměr neporoste - naopak, začne nebezpečně klesat.

Optimalizace nákupního procesu

Nákupní košík je prvek nákupního procesu, kterému jste určitě nevěnovali příliš pozornosti. Ukazuje se však, že složitá a dlouhá nákupní cesta s mnoha políčky k vyplnění může zákazníky odradit.

Správně implementovaný, nekomplikovaný nákupní košík je takový, který je viditelný z domovské stránky a navštívených podstránek. Měl by také pamatovat přidané produkty a prezentovat je přehledným způsobem, který nezanechává obavy z chyb při objednávání.

Tip: Omezte objednávkový formulář pouze na nejdůležitější informace. Pole sloužící k získání e-mailové adresy pro usnadnění kontaktování zákazníka a jeho informování o průběhu přepravy označte jako nepovinné nebo popište, proč má smysl jej vyplnit. 

Cross selling - je marketingová technika nabízení a prodeje doplňkových produktů s cílem maximalizovat zisk z jedné transakce. Co to znamená v praxi?

Pokud prodáváte koženou obuv, nic vám nebrání nabídnout zákazníkovi, aby ke své objednávce přidal originální leštidlo a kartáč na kůži. Buďte o krok napřed před svými konkurenty tím, že budete předvídat myšlenky a potřeby zákazníků!

Komunikace - zákazníci mají rádi, když lze problémy vyřešit okamžitě a pohotově. Živý chat v dolní části stránky vyjadřuje zájem o uživatele, ochotu okamžitě mu pomoci a řešit jeho případné obavy ohledně nákupu.

Nepodceňujte roli sociálních sítí. Přirozeným chováním dnešních dvacátníků a třicátníků je vyhledávání na Facebooku a Instagramu jim neznámé značky. Prodáváte produkty, o kterých se dá donekonečna mluvit a své zákazníky vždy překvapujete? Podělte se s nimi o tyto znalosti na svých profilech na FB a IG.

Vzhled webových stránek

Jedinečný a hodnotný obsah výrazně zvyšuje vaši viditelnost ve vyhledávačích. Popisy kategorií a produktů, stejně jako autentické recenze, které uživatelé o vaší firmě uvádějí, ovlivňují efektivitu organického získávání zákazníků. Záložky jako Ceník, Blog nebo Kontaktujte nás zvyšují vaši důvěryhodnost a podněcují uživatele k prodloužení kontaktu s vaším webem.

Struktura stránek, jejich vzhled a pojmenování kategorií - záleží nejen na dobrém obsahu, ale také na jeho rozvržení v prostoru webu, jednoduchosti a intuitivnosti, rychlosti načítání stránek, promyšlené, estetické grafice, efektivních vyskakovacích oknech (např. newsletter, možnost přihlášení do věrnostního programu, slevy, průzkumy s žádostí o zpětnou vazbu atd).

Call to action, např. "Sníte o módní kabelce na léto? Neváhejte, navštivte obchod XYZ a prohlédněte si naši nabídku!

Důvěra - důvěru zákazníka si získáte nejen tím, že mu nabídnete velmi kvalitní produkty, které ho zaujmou (i když to je samozřejmě priorita!). Spolehlivý a pravdomluvný prodejce neskrývá náklady a může se pochlubit základnou spokojených zákazníků.

Nezapomeňte, že každý výrobek musí mít jasně viditelnou cenu. Informujte také o nákladech na doručení. Je to zdarma? Skvělé, chlubte se tím zleva i zprava!

A co recenze? Uznávaná britská marketingová agentura Bright Local provedla průzkum, podle něhož 85 % spotřebitelů považuje online recenze za totéž, co doporučení přítele nebo člena rodiny. Naproti tomu Pew Research Center zjistil, že 68 % respondentů před nákupem pečlivě zvažuje recenze obchodů a výrobků a 90 % z nich přiznává, že názory ostatních mají skutečný vliv na jejich nákupní rozhodnutí. Ujistěte se, že jste získali co nejvíce skutečných recenzí, a zkontrolujte své zisky! 

Vsaďte na efektivní CRO

Úspěch v odvětví e-commerce se skládá z mnoha faktorů. Klíčovým prvkem je uvedení hodnotného, jedinečného produktu s uspokojivým poměrem ceny a kvality.

Míru konverze v e-shopu můžete zvýšit také optimalizací nákupního procesu, úpravou webových stránek nebo investicemi do placených reklamních kampaní a komunikací se zákazníky. Získejte důvěru uživatelů poctivými postupy a autentickými názory a buďte o krok napřed od konkurence!