Jakou komunikaci s firmami Poláci preferují?

Maja Wiśniewska

Maja Wiśniewska

Jakou komunikaci s firmami Poláci preferují?

Chcete vstoupit na polský trh? Přečtěte si rádce, který Vám napoví, co Poláci očekávají při komunikaci s firmami. Seznamte se s profesionální mobilní komunikací využívající textové zprávy.

Proč je dobré posílat SMS zprávy zákazníkům?

Textové zprávy jsou všestranný nástroj. Firmy, úřady, start-upy využívají automatizované hromadné posílání SMS zpráv ke zefektivnění prodeje a obsluhování zákazníků. Profesionální mobilní komunikace je dostupná pro každou firmu – k realizaci efektivního marketingu a používání SMS notifikací stačí mít jeden účet.

Hlavním prostorem pro dialog značek se zákazníky je internet, po kterém brouzdáme hlavně na mobilech. Do mobilů nejraději dostává akční nabídky 59 % Poláků. To znamená, že newslettery a internetové stránky musí být responzivní a kampaně musí využívat mobilní technologie, tedy chaty, e-mail, nebo právě SMSky.

Nejdůležitějšími faktory, které ovlivňují nákupní rozhodnutí na internetu, jsou cena a výhodná nabídka. Poláci nakupují s mobilem v ruce. Telefon se účastní každé fáze nákupní cesty: hledání akcí, ověřování, srovnávání a placení za výrobky a služby. Proto většinu nabídek přijímáme na displejích chytrých telefonů. To je obrovská příležitost pro firmy, pokud jako základ své komunikace použijí přímý komunikační kanál – textové zprávy.

SMS komunikace: marketing, notifikace a mobilní autorizace.

Rozlišujeme tři hlavní oblasti, ve kterých textové zprávy podporují podnikání. Tato dělba vyplývá ze zajišťované funkce a je úzce spojená s regulací zavedenou obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR). Profesionální SMS brána umožňuje posílat zprávy všeho druhu, přijímat SMSky od zákazníků a nabízí další nástroje.

SMS komunikace

marketing

obsluha zákazníků

autorizace

  • prodejní informace
  • možná automatizace
  • vyžaduje souhlas
  • příklady: akce, speciální slevy, pozvánky na události, newsletter, průzkum NPS
  • oznámení, alerty
  • automatické posílání
  • nevyžaduje souhlas
  • příklady: oznámení, alerty, připomenutí, důležité informace, správa termínů
  • SMS kódy
  • automatické posílání
  • nevyžaduje souhlas
  • příklady: přihlašování s heslem (2FA), jednorázové kódy (OTP)

Co to je SMS brána?

Placená SMS brána je řešení pro firmy, které chtějí vést profesionální SMS komunikaci. Textové zprávy jsou řešením pro efektivní marketing, automatická oznámení, autorizaci a zapojení příjemců při současném respektování jejich soukromí. Další nástroje SMS komunikace: název místo čísla, on-line příjem SMS zpráv, otevřené SMS API a zkracovač odkazů poskytují obrovskou podporu marketérům. Seznamte se s SMSAPI – globální SMS bránou pro všechny sítě.

Je tato SMS brána placená?

Používání neověřených SMS bran pro komerční účely se může pojit např. s nebezpečím úniku údajů. Proto pokud berete problematiku bezpečnost a kvality firemní komunikace vážně, seznamte se s možnostmi, jaké nabízí komerční SMS brána. Zaměření pouze na podnikatelské a veřejné subjekty vyplývá z péče o bezpečnost, soukromí a vysokou kvalitu poskytovaných služeb.

Zvolte si svůj způsob posílání

Pokyn k rozeslání SMS zpráv můžete zadat přímo z on-line panelu, z připojeného systému nebo SaaS řešení. SMSAPI má přes 200 funkčních integrací a otevřené SMS API – programátorské rozhraní, díky kterému si můžete vytvořit vlastní pravidla a automatizace.

Tři způsoby SMS komunikace:

  • On-line panel – umožňuje ovládání hromadného posílání, správu databáze kontaktů a používání dalších nástrojů pro SMS komunikaci.
  • Integrace – zajišťuje propojení systémů s SMSAPI, např. Spolehliverecenze.cz, Shoptet nebo Heureka.
  • SMS API – umožňuje tvorbu vlastních automatizací a posílání zpráv z vlastních nástrojů.

SMS kampaně můžete posílat okamžitě, nebo si je nastavit dopředu. Díky přístupu k databázi pak můžete personalizovat obsah, přidat do zprávy údaje zákazníka, jako např. jeho jméno, město nebo název produktu. Tyto informace pomáhají také tvořit relevantnější zprávy pro posílání na mobily vybraných konkrétních cílových skupin.

Čím začít SMS komunikaci v Polsku?

Z našeho průzkumu vyplývá, že 3/4 spotřebitelů v Polsku nemají rády posílání pravidelných e-mailů nebo SMS zpráv, pokud se k tomu dříve vědomě nepřihlásili. Pro značky je to jasný signál, že důvěru nelze vybudovat náhodným posíláním marketingových zpráv, ale prostřednictvím přizpůsobení se očekáváním zákazníků. Níže naleznete pět rad, které Vám pomohou připravit efektivní SMS komunikaci pro polský trh, ale nejenom to.

  1. Požádejte o souhlas s posíláním SMS zpráv

Nezbytnou součástí každé hromadné SMS kampaně je databáze příjemců. Při její tvorbě je nutné respektovat ustanovení GDPR a soukromí. To znamená, že před rozesíláním obchodních zpráv musí firma získat jasný, dobrovolný souhlas od každého příjemce. Již na začátku zdůrazňujeme, že k tomu je nutné přistoupit s rozmyslem, čímž se můžeme vyhnout pozdějším potížím.

Příklad souhlasu GDPR s SMS marketingem

Souhlasím se zpracováním osobních údajů k marketingovým účelům. Správcem údajů je NÁZEV, se sídlem ADRESA. Mám právo na přístup a opravu osobních údajů a právo požadovat ukončení zpracování.

Nikdy neposílejte zprávy zákazníkům, kteří s tím nesouhlasili. V takovém případě riskujete poškození image a vysoké peněžní pokuty. Do výše uvedeného vzoru souhlasu podle GDPR s SMS marketingem doplňte firemní údaje a použijte jej na stránkách, v aplikaci nebo kdekoliv jinde.

Kdy a jak nabídnout přihlášení k odběru SMS zpráv?

  • Checkbox na stránkách potvrzení objednávky – nejoblíbenější řešení.
  • Při registraci účtu – souhlas s odběrem připojený k registračnímu formuláři.
  • Na stránkách e-shopu (pop-up, rámeček) – dejte ale pozor, protože prvky blokující navigaci mohou negativně ovlivnit UX.
  • Na základě domluvy s pracovníky obsluhy zákazníků – Váš konzultant může nabídnout zákazníkům odběr firemního SMS newsletteru.
  • Poslání SMS zprávy na číslo příjemce – využijte příjímání zpráv od zákazníků ke shromažďování kontaktů.

Přijímací číslo – záznamy přes SMS

Kromě hromadného posílání SMS zpráv SMSAPI umožňuje také přijímat zprávy od zákazníků. Obousměrná komunikace je základním nástrojem mobilního marketingu, obsluhy zákazníků a zjišťování spokojenosti. Víte ale, že čísla pro příjem SMS pomáhají také při tvorbě databáze zákazníků?

Velmi jednoduše a rychle si můžete zakoupit nebo pronajmout SMS číslo, na kterém se Vaši zákazníci budou moci přihlásit k odběru newsletteru. Obousměrná SMS komunikace také nevyžaduje vysoký rozpočet. Důležité je, že zákazníci, kteří píší na číslo přijímající SMS, nemusí platit další náklady, protože se na ně vztahují standardní sazby operátorů.

Po spuštění, nastavení doručenek a jiných parametrů dejte informaci o čísle na své stránky, do své aplikace, na plakáty, letáky a velkoformátové reklamy. Přihlášení k odběru můžete také nabídnout prostřednictvím jiného média (rozhlasu, tisku, TV).

Důležité: Funkce přijímání zpráv od zákazníků funguje v Polsku a řadě jiných států, existují ale destinace se svými vlastními místními pravidly. Kontaktujte account managera SMSAPI pro detaily a podmínky 2-WAY kampaně – poradíme Vám nejlepší řešení.

  1. Nastavte název odesílatele SMS zprávy místo čísla

Jedním ze základních usnadnění nabízených placenou SMS bránou je možnost nahradit číslo názvem odesílatele. Takové pole může obsahovat maximálně 11 znaků. SMS branding, jak se někdy tato funkce nazývá, zvýší účinnost komunikace a důvěryhodnost zpráv.

Vlastní SMS název je v Polsku zdarma. Z bezpečnostních důvodů naši pracovníci ověřují všechna nová pole odesílatelů. Je nutné ale vzít v potaz to, že pro odeslání zpráv s názvy je např. v Česku či jiných státech nutné splnit další podmínky.

  1. Pište zprávy, které si zákazníci budou chtít přečíst

V jedné zprávě máte k dispozici 160 znaků, což neznamená, že tento limit musíte vždy využít celý. Snažte se psát zprávy, které poskytnou odpověď na nejdůležitější otázky: co, jak a proč. Pokud toho chcete napsat víc, zvažte použití jiných nástrojů, např. e-mailu. Nezapomínejte také na to, že textové zprávy jsou součástí image značky, proto musí ladit s používaným stylem komunikace.

Jak konstruovat obsah SMS zprávy?

Dobrá zpráva musí poskytovat informace nebo podněcovat k určitým úkonům. Call to action (CTA) je právě přímé sdělení vyzývající příjemce, aby učinil další krok: šel na stránky, dohodl si návštěvu nebo zpětné volání na své číslo.

Chcete, aby příjemci po obdržení zprávy postupovali určitým způsobem? Řekněte jim to! Můžete používat obraty typu: využijte, ušetřete, klikněte, přejděte, navštivte. Přidejte internetovou adresu (nejlépe krátký odkaz s UTM), který přesměruje zákazníky do e-shopu, na stránku značky nebo zvláštní landing page.

Zpráva musí vyvolávat konkrétní zkušenost pojící se se značkou a zároveň ovlivňovat představivost příjemce. Místo dlouhého řetězce přídavných jmen je dobré se zaměřit na reálné spotřebitelské přínosy a předložit jasné argumenty. Příkladem může být doprava zdarma po přihlášení k odběru, exkluzivní slevy nebo dřívější přístup k nabídce.

Při tvorbě zpráv je dobré pracovat s daty. Data můžete použít k segmentaci cílové skupiny. Informace, jako je jméno, oblíbený produkt nebo datum přihlášení k odběru, můžete dále použít pro personalizaci zprávy. Zasílací systém automaticky doplní do šablon zpráv vhodná data, tak aby vaše SMSky byly preciznější.

  1. Zvolte vhodný čas na odeslání

Výjimečné nabídky, navíc časově omezené se osvědčí lépe než běžné zprávy. Čas odesílání volte podle předpokládaného denního rytmu příjemců tak, abyste získali jejich pozornost v nejlepším okamžiku. Berte při tom v potaz také pohodlí a soukromí – snažte se posílat zprávy velmi brzy ráno nebo pozdě večer.

Nepřehánějte to také s frekvencí SMS kampaně – méně je více. Začněte od dvou–tří marketingových zpráv za měsíc a sledujte výsledky. Jak správně zvolit příležitost a čas pro odeslání? Příležitosti, jako jsou zvláštní slevy, Black Friday, Vánoce, Valentýn, obchodní neděle nebo jiné zvláštní příležitosti nabízejí dobrý kontext pro zapojení potenciálního zákazníka.

  1. Sledujte účinnost SMS zpráv

Většina lidí v Polsku si přečte SMSku do 5 minut po jejím doručení, proto je hodnota open rate (index otevření) zpráv téměř 98 %. Průměrný CTR SMS je pak více než 10 %. To znamená, že příjemci nejenom že čtou zprávy, ale také rádi dělají další kroky vedoucí ke konverzi. 

Samotné čtení zpráv je teprve polovina úspěchu, protože klíčové je až to, co se stane pak. Obdobně jako u e-mailových kampaní také u hromadného posílání SMS zpráv je klíčovým ukazatelem efektivity konverze, tedy číslo uvádějící kolik příjemců využilo nabídku, zaregistrovalo se nebo kontaktovalo firmu. Podrobné informace o tom poskytne analýza návštěvnosti.

Jak měřit SMS marketing v GA4?

Zkracujte odkazy, než je dáte do zprávy. Ušetříte tím počet znaků a také zvýšíte efekt SMS zpráv. Pro propojení SMS kampaně s nástrojem Google Analytics stačí ke zkrácenému odkazu připojit parametr UTM. Tímto způsobem zjistíte, kolik lidí kliklo na odkaz a jaké akce na stránkách udělali. S těmito hlubšími znalostmi můžete řídit SMS marketing podle reálných dat a návštěvnosti firemních stránek.

Přidání parametrů UTM není složité. Stačí použít bezplatný nástroj, např. Campaign URL Builder. Vygenerovaný kód připojte na konec adresy a zkraťte, např. nástrojem pro krátké odkazy cut.li, který je dostupný v SMS bráně.

Rychlý check-list: začátky a první SMS kampaň

Vidíte potenciál SMS komunikace? Zde je seznam kroků: od nuly po první odeslání v SMSAPI.

Jak spustit SMS-ky pro zákazníky?

  1. Založte si účet na portálu SMSAPI.PL– registrace je zdarma a zabere několik minut.
  2. Zadejte firemní údaje – tím urychlíte ověření účtu.
  3. Nastavte si vlastní pole odesílatele SMS.
  4. Nakonfigurujte připojení API nebo integraci (SMSAPI má přes 200 připravených integrací, můžete také použít nástroje, jako jsou Make, Zapier nebo Baselinker).
  5. Připravte první SMS kampaň pro zákazníky podle výše uvedených rad.
  6. Zkoušejte různé podmínky a obsah, tak abyste dosáhli stanovené cíle.

Příklady SMS zpráv – šablony k využití

Nic vás nenapadá? Využijte připravené šablony zpráv.

Zpráva o odeslání objednávky – automatické SMS oznámení

Vaše objednávka č. XXX byla právě odeslána! Děkujeme za Vaši důvěru.

Informace o dostupnosti produktu – remarketing SMS

Už je tady! Produkt, který jste zařadili na seznam přání, je opět dostupný. Objednejte si ho.

Hromadné marketingové posílání – SMS akce se slevovým kódem

Dobrý den XXXX! Pouze do konce dnešního dne dostanete všechny produkty z kategorie Zdraví a krása o 33 % levněji. Pospěšte si, protože lepší nabídku nenajdete.

Připomenutí návštěvy – SMS oznámení s funkcí změny termínu

Blíží se Vaše návštěva u XXXX. Čekáme na Vás dne XXXX v XX:XX. Pro dohodnutí nového termínu pošlete zprávu s textem „ZMĚNA“.

Průzkum spokojenosti – NPS s využitím čísla pro příjem

Jsme rádi, že jste s námi! Jak moc je pravděpodobné, že nás doporučíte známým? Odepište číslo v rozmezí 0-10, kde 0 znamená nedoporučím a 10 znamená určitě doporučím.

Potvrzovací kód přihlašování – dvoufázové ověření 2FA SMS

Váš ověřovací kód je: XXXX.

SMS je univerzální komunikační kanál

SMS zprávy jsou také součástí komunikačních systémů firem, úřadů, neziskových organizací a veřejných institucí. Vzhledem k efektivnímu zásahu příjemců a globálnímu dosahu je SMS komunikace často používána v krizových situacích, jako jsou pandemie, ozbrojené konflikty, živelné katastrofy nebo výpadky dodávek.

SMSAPI je součást LINK Mobility – globálního lídra mobilní komunikace. Na polském trhu působíme již více než 15 let, naše služby využívá přes 9000 firem po celém světě. Mezi zákazníky patří velké korporace, obchodní řetězce, banky, e-shopy, úřady, ale také malé firmy a start-upy. Máme certifikát ISO 27001, který potvrzuje bezpečnost našich služeb.