Co si o vás lidé myslí: 6 tipů, jak využít zpětnou vazbu od zákazníků k lidštějšímu vnímání vaší značky

Tomasz Kępa

Tomasz Kępa

březen 31, 2022
Co si o vás lidé myslí: 6 tipů, jak využít zpětnou vazbu od zákazníků k lidštějšímu vnímání vaší značky

Krátký příběh o síle vztahů mezi firmou a klientem

Jednoho dne se jistý psycholingvista při online objednávce hamburgerů ze své oblíbené restaurace rozhodl provést malý experiment. Těsně před kliknutím na tlačítko "objednat" si všiml malého textového pole, kam bylo možné přidat komentář.

Protože se restaurace nachází v Berlíně, hamburgery se obvykle podávají s majonézou a kečupem. Tento zákazník má ale nejraději hořčici, a tak se jako vždy rozhodl zadat do textového pole "hořčice". V tu chvíli ho napadlo, že takovým zprávám asi nikdo nevěnuje pozornost. Rozhodl se však, že se na chvíli zamyslí, než si finálně objedná.

Zákazníkem, který si chce objednat hamburger, je psycholingvista, který studuje jak mysl reaguje na jazykové podněty. Proto ho napadlo provést tento malý experiment. Místo toho, aby do textového pole jako vždy napsal "hořčice", napsal zprávu:

"Bylo by skvělé, kdyby jste mohli do hamburgerů přidávat hořčici. Pokud je to možné, tak i pálivou omáčku :) Předem moc děkuji! Mimochodem - děláte nejlepší hamburgery ve městě! S pozdravem!"

Podle zásad přesvědčivosti platí, že pokud se zeptáte osobněji (nejen "já", ale i "vy" včetně vašeho jména), zdvořile ("to by bylo skvělé", "prosím", "děkuji"), nenuceně a lichotivě ("nejlepší hamburgery!") - vzbudíte empatii.

Při zasílání objednávky se zprávou měl zákazník prakticky jistotu, že si zprávu nikdo nepřečte, a pokud ano, dostane se k osobě, kterou přizpůsobení objednávky jeho požadavku nijak zvlášť nezaujme. Nicméně existovala i šance, že zprávu přijme zdvořilý pracovník obsluhy, který se bude cítit mile zaskočen a zodpovědně vůči podniku a nabízenému jídlu.

Překvapivě dorazila objednávka mnohem rychleji než obvykle, takže jídlo bylo ještě teplé. A co je nejdůležitější - v tašce byly nejen dva hamburgery s hořčicí, které si zákazník objednal, ale také dva další balíčky. Jeden s čerstvými pálivými papričkami jalapeño a jeden s pálivou omáčkou!

Zákazník byl se svou objednávkou velmi spokojen a byl také hrdý na to, že byl experiment tak úspěšný! Zajímavé je, že v nabídce restaurace jsou i hamburgery s jalapeño, které jsou však o 25 % dražší než ty běžné, které si zákazník objednal. Tímto způsobem se ukazuje hodnota slov a jejich vhodné použití.

Ale to nejzajímavější bylo na konci! Po jídle si zákazník všiml, že jménem restaurace s hamburgery obdržel e-mail s žádostí o recenzi. Jedná se o automatické e-maily odesílané vždy po zadání objednávky..... na což nikdy neodpověděl, protože si myslel, že "na internetu není o recenzenty nouze a stejně to nikdo nečte".

V ten den však zákazník obdržel důkaz, že na druhé straně skutečně existuje osoba, která věnuje pozornost zasílaným zprávám. Protože restaurace vyhověla požadavku zákazníka, rozhodl se zákazník udělit jí kladné hodnocení.

V tu chvíli byl vděčný za příležitost poděkovat. Rychlost reakce povzbudila zákazníka k odpovědi a krátká výměna názorů připomínala konverzaci. Obě strany byly spokojené - zákazník dostal lepší služby a restaurace získala věrného zákazníka a dobrou reklamu - pokud by podnik recenzi zveřejnil.

Asi si říkáte, proč tuto situaci v článku uvádíme, nejde přece o to, abychom doporučili hamburgerovou restauraci v Berlíně :). Tato situace velmi jednoduše ukazuje, jak důležitá je péče o komunikaci mezi společností a účastníky. Například ve vztahu firma - zákazník nebo instituce - občan.

Jak posuzujeme a jak nás posuzují druzí

Když myslíte na nějakou osobu (partnera, přítele nebo kohokoli jiného), aktivuje se vám v mozku mediální prefrontální kůra (mPFC). Tato část mozku je zodpovědná za kognitivní mechanismus zvaný čtení myšlenek - schopnost představit si duševní stavy druhých, představit si, co si myslí, co cítí, co chtějí. Tuto dovednost využíváte při každé společenské aktivitě - od rozhovorů a her až po tanec a spolupráci. Je to kognitivní základ empatie a mezilidské komunikace.

Vliv duševní způsobilosti na sociální vztahy

Vědkyně Susan Fiskeová, která se zabývá sociálním poznáním, provedla skvělý výzkum duševních schopností a jejich vlivu na naše sociální vztahy.

Fiskeová mimo jiné ukázala, že někteří lidé aktivují náš instinkt čtení myšlenek více než jiní a někteří lidé spontánně pociťují více či méně empatie. Proč?

Podle jejího výzkumu naše mysl při setkání s novým člověkem učiní dva velmi rychlé a automatické úsudky: 

Za prvé - posouzení vřelosti (warmth) vyvolává dobré nebo špatné úmysly - co myslíte?

Za druhé - posouzení kompetence (competence) - jak jsou schopni uskutečnit své záměry - jsou inteligentní nebo hloupí, silní nebo slabí?

Úroveň W&C (vřelosti a kompetence), kterou vnímáme u druhých, má velký vliv na naše pocity a chování vůči nim.

Taková zajímavost - pro běžného člověka:

-WC vzbuzuje opovržení, +WC vzbuzuje lítost, -W +C vzbuzuje závist a +W +C vzbuzuje pýchu.

Ale to není všechno! Lidé, kteří jsou vnímáni jako -WC (chladní a neschopní), v nás nejen vyvolávají opovržení, ale také nejméně aktivují náš instinkt čtení myšlenek - během studie byly patrné dokonce nižší aktivace mPFC. Náš mozek takto viděné lidi doslova “odlidšťuje”.

Tento efekt lze pozorovat i v psychologických experimentech: Když jsou lidem ukázány obrázky kategorizovaných stereotypů (např. narkomanů a trestanců) a je jim položena otázka: "Co si myslíte, že si myslí?". Lidé mají obvykle tendenci dávat vyhýbavé odpovědi typu "nemohu se dostat do jeho mysli" nebo "nemám tušení, je to nechutné".

 

Je možné změnit způsob, jakým nás ostatní vnímají?

Stále však existuje naděje... Vnímání lidí lze změnit tím, že je donutíme komunikovat a představovat si myšlení druhých. Čím více s někým mluvíte, tím větší je pravděpodobnost, že se budete navzájem vnímat jako +W +C (vřelí a kompetentní).

Tento stereotyp v nás vyvolává opačné pocity - hrdost a obdiv. S takto vnímanými lidmi se ztotožňujeme, cítíme, že jsou naší součástí, chceme je mít kolem sebe a být jako oni. Kromě toho tito lidé v největší míře aktivují náš instinkt čtení myšlenek. Takto vnímáme své příbuzné, přátele, partnery, kamarády ve skupině nebo hrdiny. Rádi se s těmito lidmi spojujeme, a když se nám to podaří, náš mPFC se rozzáří radostí a vzrušením.

V pozdějším výzkumu s Chrisem Malonem vědkyně Susan zjistila, že instinkt naší mysli neaktivují jen lidé, ale také organizace - např. firmy, značky, instituce, týmy.

I když si uvědomíme, že naše země, fotbalový tým nebo značka oblečení se skládá z mnoha lidí, zdá se, že přemýšlíme o skupinách lidí a využíváme stejné nervové obvody a kognitivní mechanismy, které používáme při přemýšlení o konkrétních jednotlivcích.

Když bylo vnímání W&C ve společnostech měřeno prostřednictvím mezikulturních průzkumů a korelováno s chováním zákazníků, zjistilo se, že je jedním z nejlepších prediktorů nákupního záměru a loajality vůči značce. Dá se říci, že spokojený zákazník, kterému se identita a poslání značky skutečně líbí, je tím nejlepším marketérem, kterého můžete najít.

+W+C je jistě nejpříjemnějším místem sociálního vnímání, a to nejen pro jednotlivce, ale pro jakýkoli typ organizace. Pokaždé, když máte pocit, že je nějaká značka oblíbená, stojíte před společností, která uspěla díky tomu, že je vnímána jako vřelá a kompetentní, dobrá a inteligentní - od jídla a pití, které všichni milují, přes software a zařízení, které všichni používají, instituce, které mají nejlepší pověst, až po lidi, kteří jsou dobrovolně chváleni.

 

Jak dosáhneme toho, že budeme vnímáni jako vřelí a kompetentní?

Především je třeba komunikovat s ostatními, komunikovat a reagovat na to, co si druzí myslí a říkají, aby se vytvořil pocit vzájemné informovanosti, citlivosti a důvěry. Jako jednotlivec můžete začít čtením různých typů článků nebo knih. Jak naopak může vaše firma usilovat o to, aby byla vnímána jako vřelý přítel, kterého lze milovat, a kompetentní hrdina, na kterého lze být hrdý?

Zpětná vazba od zákazníků - 6 faktorů, které pomohou zlidštit vaši firmu

Zajímá vás, jak by vaše firma měla komunikovat se všemi zákazníky, členy a obchodními partnery? Naštěstí žijeme ve světě, kde je komunikace snadnější než kdykoli předtím. Máme přístup k systémům zpětné vazby a recenzí, takže tímto způsobem můžete komunikovat se svým publikem.

Když se objevily první internetové obchody, první reakcí uživatelů, ale i prodejců, byla přirozená nedůvěra, protože prodávat nebo kupovat něco od člověka, kterého neznáte, kterého nevidíte, pouze přes obrazovku, bylo zkrátka zvláštní.

Když však společnosti začaly zavádět systémy recenzí, lidé mohli konečně začít sdílet informace a zkušenosti o trhu, výrobku, společnosti nebo službě. Firmy si tak začaly budovat důvěru u svých zákazníků, což podpořilo rozmach elektronického obchodování až do dnešní neuvěřitelné úrovně.

Pokud vás zajímá, jaký vliv mají systémy recenzí na náš život, uvědomte si, že více než 97 % spotřebitelů vyhledá firmu na Googlu ještě předtím, než uskuteční nákup. Naopak 84 % lidí se řídí recenzemi ostatních ve stejné míře jako recenzemi od přátel nebo rodiny.

Správa hodnocení své firmy v online prostředí je tvrdá práce. Vyžaduje mnohem více dovedností, než jaké používáte v běžném životě. Pokud řídíte jakoukoli firmu, máme pro vás 6 základních kroků, které musíte dodržovat, abyste mohli efektivně používat systémy hodnocení.

První krok - hledejte

Nemůžete sedět a čekat, až se někdo nějakým způsobem dostane na vaše stránky a napíše vám hodnocení. Umožněte zákazníkům, aby poskytovali recenze, a potenciálním zákazníkům, aby si je mohli přečíst. Je pravda, že každý uživatel internetu může otevřít prohlížeč Google, vyhledat vaše stránky a napsat recenzi. Je však pravda, že recenze vydáváme buď tehdy, když jsme velmi naštvaní, nebo když jsme šťastní. 

Většina lidí na fóru nahlas mluví o něčem nepříjemném, co se jim stalo, nebo o tom, co se jim stalo v nějakém podniku, ale když se setkají s dobrými službami, obvykle se o tom zmíní jen blízkým přátelům. Proto by měla firma oslovit recenzenty například zasláním e-mailu s uživatelsky přívětivým dotazníkem.

Ověřujte a kontrolujte - vyhněte se falešným recenzím

Pracujte na své sbírce recenzí. Nezapomínejte, že mluvíme o prostředí internetu - když otevřete možnost napsání recenze, získáte také reklamy a často také falešné recenze, a to i od lidí zaměstnaných u konkurence. Jedná se o nepříjemný jev, proto je třeba ověřit pravost názorů a odstranit tzv. spam.

Transparentnost webových stránek

Recenze mají také vliv na vizuální vzhled. Představte si, že stránka na Googlu je životopis, který si může prohlédnout každý člověk. Dosažení cílů je jedna věc, jejich uvedení v životopise druhá, ale je tu také rozdělení životopisů. To, jak se recenze zobrazují na první stránce ve službě Google, ovlivňuje tvář vaší firmy na online trhu. To, jak je prezentujete, jak ukazujete, co si lidé myslí a cítí, je jako ukazovat rysy tváře a gesta značky.

Reagujte na zpětnou vazbu - pozitivní i negativní

Snažte se reagovat na co nejvíce online recenzí. Odpovědi musí být individuální - odpovídejte každému zvlášť, vyhněte se použitím botů. V reakci na pozitivní zpětnou vazbu poděkujte, v případě negativní zpětné vazby se omluvte a dejte vědět, zda byla chyba opravena.

Analyzujte a vyvozujte závěry

Každou recenzi stojí za to prostudovat a poučit se z ní, zejména pokud se jedná o negativní recenzi, v níž zákazník popisuje, co se mu nelíbilo. To vám umožní přizpůsobit očekávání zákazníků a nabízet produkty/služby nejvyšší kvality. 

Jednejte a informujte

Využijte každou recenzi ke zlepšení a rozvoj svého podnikání. Provádějte změny, vylepšujte zákaznický servis - když už víte, jak na to, bude to mnohem snazší. Až opravíte chyby, o kterých se zmínili, dejte jim vědět, že byly opraveny. Díky tomu bude vaše komunikace se zákazníky na vysoké úrovni. Také zákazníci, kteří poskytli negativní zpětnou vazbu, ale obdrželi od vás pozitivní odpověď, mají o 70 % vyšší pravděpodobnost, že se k vám znovu vrátí, a tímto vám noví zákazníci také více důvěřují.