Internetový prodej v Polsku - klíčové právní otázky

Marcin Tomczak

Marcin Tomczak

září 20, 2023
Internetový prodej v Polsku - klíčové právní otázky
Obsah

Stížnosti

Právo na odstoupení od smlouvy

Směrnice Omnibus - rozdíl mezi Českou republikou a Polskem

Jednotkové ceny

Správně strukturovaný proces objednávání

RODO a marketingové souhlasy

Tržiště v Polsku - seznam prodejců

Platební metody

Další otázky

Souhrn

Stížnosti

V Polsku je prodávající odpovědný za nesoulad zboží se smlouvou existující v době dodání a odhalení do dvou let od této doby, pokud doba použitelnosti zboží stanovená prodávajícím, jeho právními předchůdci nebo osobami jednajícími jejich jménem není delší.

Předpokládá se, že jakýkoli nesoulad zboží se smlouvou, který se projeví před uplynutím dvou let od dodání zboží, existoval v době dodání, pokud se neprokáže opak nebo pokud tuto domněnku nelze uvést v soulad se zvláštní povahou zboží nebo povahou nesouladu. V některých členských státech EU je doba domněnky nesouladu zboží se smlouvou pouze jeden rok.

Důležité je, že v Polsku nemusí spotřebitel informovat prodávajícího o neshodě do dvou měsíců (nebo v podobné lhůtě) ode dne, kdy byla neshoda zjištěna. Podle polského práva má spotřebitel na uplatnění nároku až šest let - v souladu s obecnými pravidly o promlčení nároku.

Pokud bude jako rozhodné právo zvoleno polské právo, budou mít práva týkající se reklamací a odstoupení od smlouvy také tzv. podnikatelé s právy spotřebitele. Jedná se o osoby samostatně výdělečně činné, které uzavírají smlouvy přímo související s jejich podnikatelskou činností za předpokladu, že tyto smlouvy pro ně nemají profesionální povahu. Jedná se o výjimečnou úpravu ve srovnání s ostatními členskými státy EU.

Právo na odstoupení od smlouvy

Podle polského práva by měl prodávající spotřebitele vyčerpávajícím způsobem informovat o jeho právu na odstoupení od smlouvy.

Spotřebitelé mají 14 dní na odstoupení od smlouvy. Po odstoupení od smlouvy by měl spotřebitel neprodleně, nejpozději však do 14 dnů od odstoupení od smlouvy, zaslat zboží zpět. Spotřebitel může od smlouvy odstoupit jednoznačným prohlášením (to nemusí být písemné, může být například e-mailem).

Při odstoupení od smlouvy je prodávající povinen vrátit spotřebiteli všechny přijaté platby včetně nákladů na dodání zboží (s výjimkou dodatečných nákladů vyplývajících ze způsobu dodání, který si spotřebitel zvolil jinak než nejlevnějším obvyklým způsobem dodání nabízeným prodávajícím). Prodávající může zadržet vrácení peněz až do doby, kdy je zboží vyzvednuto nebo je zaslán doklad o odeslání.

Spotřebitel odpovídá pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku použití zboží jiným způsobem, než který byl nezbytný pro zjištění povahy, vlastností a funkčnosti zboží.

Prodávající může v obchodních podmínkách uvést, že přímé náklady na vrácení zboží nese spotřebitel, ale musí to jasně uvést.

Směrnice Omnibus - rozdíl mezi Českou republikou a Polskem

Česká republika i Polsko mají souhrnnou směrnici, tj. povinnost informovat o nejnižší ceně 30 dní před snížením. Je však třeba poznamenat, že tato směrnice poskytuje možnosti regulace, které členským státům umožňují upravit některé otázky odlišně. Polský úřad pro ochranu spotřebitele UOKiK (Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele) vydal v květnu 2023 poměrně restriktivní vysvětlení směrnice pro podnikatele.

Podle polského úřadu pro ochranu spotřebitele by se kromě zobrazení informace "Nejnižší cena od 30 dnů před slevou" na kartě výrobku měla podobná informace zobrazovat i na výpisech, stejně jako například ve výsledcích vyhledávání. Obchodníci musí pamatovat na to, že v případě reklamy na akční zboží musí uvádět také nejnižší cenu z období 30 dnů před zlevněním (a to i v případě, že je reklama vysílána v rádiu).

Důležité je, že výše snížení se nepočítá z předchozí ceny, ale z nejnižší ceny za posledních 30 dní před snížením.

Příklad: Prodejce nabízí kancelářskou židli se slevou z 1000 PLN hrubého (ceníková cena) na 700 PLN hrubého. Jelikož bylo křeslo nabízeno v období 30 dnů před novou slevou za akční cenu 900 PLN brutto, musí se prodejce při výpočtu slevy odvolat na cenu 900 PLN brutto. To znamená, že sleva nebude činit 30 %, ale přibližně 22 %.

Podle ÚOHS je také značná část slevových kódů a věrnostních programů ovlivněna stanovením nejnižší ceny z období 30 dnů před slevou.

To, co výrazně odlišuje úpravu v České republice od úpravy v Polsku, je problematika tzv. rolling (prohlubující) propagace.

Podle českých zákonů platí, že pokud prodejce zavede pevnou slevu, kterou postupně zvyšuje, může o nejnižší ceně informovat již 30 dní před prvním snížením.

Podle polských předpisů to není možné - každé nové snížení (tj. i prohloubení snížení) vyvolává nutnost uvést nejnižší cenu z období 30 dnů před posledním snížením.

Jednotkové ceny

Z hlediska polských orgánů kontrolujících internetové obchody je velmi důležité uvádění jednotkových cen. Jednotková cena je cena zboží, jehož množství nebo počet je vyjádřen v měrných jednotkách. Pokud prodáváme zboží např. o určitém objemu nebo hmotnosti, měly by vždy informovat o ceně výrobku přepočtené např. na 100 ml, litrů (zboží prodávané podle objemu) nebo 100 g/kilogram (zboží prodávané podle hmotnosti).

Příklad: 30ml lahvička parfému stojí 90 PLN. Jednotková cena tohoto parfému je 300 PLN/100 ml.

Správně strukturovaný proces objednávání

Kromě dokumentů obchodu (obchodní podmínky, zásady ochrany osobních údajů) se vyplatí dbát také na správně strukturovaný proces objednávání.

Důležitými prvky procesu objednávání jsou zaškrtávací políčka s příslušným obsahem. Je nutné, aby spotřebitel souhlasil s obchodními podmínkami a zásadami ochrany osobních údajů. V případě online prodeje např. digitálního obsahu je navíc nutné před zahájením plnění informovat o tom, že po skončení plnění spotřebitel ztratí právo na odstoupení od smlouvy. Spotřebitel musí tuto informaci vzít na vědomí, a tedy optimálně ji přijmout formou zaškrtnutí.

Objednávkový proces by měl končit tlačítkem, jehož název bude zároveň označovat nutnost platby - např. Objednávám a platím (Zamawiam i płacę), Objednávám s platbou (Zamawiam z obowiązkiem zapłaty).

RODO a marketingové souhlasy

Při prodeji v Polsku nezapomeňte na webové stránky umístit banner nebo správce souborů cookie s odkazem na zásady ochrany osobních údajů. Doporučeným řešením je umístění správce souborů cookie, který umožní uživateli nejen souhlasit se zásadami ochrany osobních údajů, ale také zvolit, které soubory cookie uživatel přijímá.

Na druhou stranu, pokud chce prodejce zákazníkovi zasílat např. informační bulletiny nebo informace o akcích, měl by od zákazníka získat marketingový souhlas např. během procesu objednávání.

Tržiště v Polsku - seznam prodejců

Pokud se rozhodnete prodávat na platformách tržišť dostupných v Polsku, např. Allegro, OLX nebo Vinted, měli byste mít na paměti, že tyto platformy mají povinnost nahlásit seznam prodejců v květnu 2023. Tyto změny jsou důsledkem implementace směrnice EU o DAC7 v Polsku a jejich cílem je ověřit, zda prodejci plní své daňové povinnosti. Důležité je, že vykazování se vyhnou prodejci, kteří během vykazovaného období (roku) uzavřeli méně než 30 prodejních transakcí nebo pokud jejich celkové příjmy z prodeje nepřesáhly 2 000 EUR.

Platební metody

V každé zemi mají spotřebitelé své preference, pokud jde o způsoby platby nebo doručení. Je třeba mít na paměti, že v Polsku jsou poměrně populární odložené platby (např. PayPo, Twisto, Allegro Pay) a stojí za to zaručit možnost jejich využití při nakupování online.

Další otázky

Při online prodeji na polském trhu je třeba dbát na to, aby spotřebitelé měli k dispozici všechny relevantní informace o prodejci, jeho nabídce a produktu. Tyto informace by měly být zpravidla uvedeny v polštině. Je třeba mít na paměti, že pokud bude jako rozhodné právo zvoleno české právo, polští spotřebitelé budou mít stále nárok na ta práva, která v Polsku poskytují vyšší stupeň ochrany a která nelze smluvně vyloučit.

Souhrn

Na online prodej na daném zahraničním trhu se vyplatí řádně připravit. Vyhnete se tak právním problémům a zároveň využijete možností, které daný trh nabízí. Právo EU poskytuje určitou úroveň harmonizace, ale detaily zůstávají stále důležité.