BLOG

Jak reagovat na negativní recenze – profesionálně, rychle a bez právního rizika

Tomasz Kępa

Tomasz Kępa

Tomasz Kępa

říjen 2025
Jak reagovat na negativní recenze – profesionálně, rychle a bez právního rizika

Negativní recenze nejsou konec světa. Pokud na ně reagujete správně, mohou se dokonce stát silným marketingovým nástrojem, který ukáže vaši profesionalitu a zájem o zákazníka. V tomto článku si ukážeme, proč má smysl reagovat, jak to dělat správně, na co si dát pozor a jak se vyhnout právním rizikům.


Proč reagovat na negativní recenze

Reakce na kritiku není jen o uklidnění jednoho nespokojeného zákazníka. Každou odpověď totiž sledují i desítky nebo stovky dalších lidí. Podle Google: „Odpověď na recenzi ukazuje, že si vážíte zákazníků a nasloucháte jim.“

Firmy, které systematicky odpovídají na hodnocení, budí větší důvěru. Transparentní reakce ukazuje, že firma je otevřená zpětné vazbě a má snahu věci napravit.


Jak správně reagovat na negativní hodnocení?

Klíčem k úspěchu je profesionalita a empatie. Správně formulovaná odpověď by měla splňovat několik zásad:

Zachovejte klid a odstup

Nikdy nereagujte v emocích. Pokud vás recenze naštve, dejte si čas a odpovídejte až s chladnou hlavou. Emoce na internetu působí vždy proti vám.

Přiznejte chybu, pokud k ní došlo

Upřímná a stručná omluva je znakem důvěryhodnosti. Například:
„Mrzí nás, že jste nebyl spokojen. Udělali jsme chybu a bereme si z toho ponaučení.“

Nabídněte řešení nebo kompenzaci

Ideálně nabídněte zákazníkovi možnost přímého kontaktu:
„Rádi situaci vyřešíme individuálně – prosím kontaktujte nás na …“

Působte lidsky a konkrétně

Vyhněte se prázdným frázím, právnické terminologii nebo obviňování zákazníka. Krátká a věcná reakce je vždy lepší než složité omluvy bez obsahu.

Dbejte na ochranu osobních údajů

Nikdy neuvádějte detaily objednávky, adresu, telefon ani jiná citlivá data bez výslovného souhlasu zákazníka.


Nejčastější chyby při reakci na negativní recenze

  • Veřejné hádky s recenzentem
  • Zpochybňování recenze bez jasných důkazů
  • Nabízení výhod výměnou za odstranění recenze
  • Používání umělé inteligence bez kontroly – odpovědi pak působí strojeně

Příklady dobré praxe

Negativní recenze:
„Přišlo mi jiné zboží, podpora nefungovala.“

Správná reakce:
„Dobrý den, omlouváme se za chybu v expedici. Děkujeme, že jste nás na ni upozornil. Náš tým vás bude kontaktovat e-mailem, abychom objednávku vyřešili k vaší spokojenosti.“


Právní rámec odpovědí na recenze

Reakce na hodnocení spadá pod zákon č. 110/2019 Sb. o zpracování osobních údajů. Pokud byste zveřejnili citlivé údaje bez souhlasu, hrozí vám postih od ÚOOÚ.

Pozor také na nepravdivá nebo zavádějící tvrzení. Pokud byste se snažili popírat reálné problémy nebo záměrně uvádět klamavé informace, může zasáhnout Česká obchodní inspekce.


Shrnutí

Negativní recenze jsou příležitostí, jak ukázat vaši profesionalitu. Správně napsaná odpověď nejen pomůže uklidnit nespokojeného zákazníka, ale také posílí důvěru všech ostatních, kteří ji čtou.

Nejdůležitější zásady:

  • Reagujte vždy, a to rychle a klidně.
  • Omluvte se, pokud byla chyba na vaší straně.
  • Nabídněte řešení a kontakt mimo veřejnou diskuzi.
  • Pište lidsky, bez výmluv a agresivity.
  • Dbejte na právní rámec a ochranu osobních údajů.

Positioning firemního profilu na Googlu - vaše značka bude vidět!

Určitě jste si všimli, že po napsání klíčového slova, Google vyhledávač čím dál častěji nezobrazuje odkazy na stránky a e-shopy, ale firemní profily na Googlu. Děje se to z toho důvodu, že současné Google boty jsou schopny velice důkladně předvídat záměry a lokalizaci uživatelů. Pokud provozujete firmu, která poskytuje služby nebo e-shop, a máte zároveň kamennou prodejnu, je důležité si uvědomit, že positioning firemního profilu na Googlu je pro vás to pravé. Jak využít jeho potenciál? Ukážu vám nápady a řešení, která povznesou váš byznys na první místo v Google Maps.

Jak reagovat na negativní recenze – profesionálně, rychle a bez právního rizika

Negativní recenze nejsou konec světa. Pokud na ně reagujete správně, mohou se dokonce stát silným marketingovým nástrojem, který ukáže vaši profesionalitu a zájem o zákazníka. V tomto článku si ukážeme, proč má smysl reagovat, jak to dělat správně, na co si dát pozor a jak se vyhnout právním rizikům.

Proč sbírat recenze na Google?

Recenze na Google už dávno nejsou jen „pěkné hvězdičky“. V době, kdy zákazníci hledají vše online, se právě firemní profil Google (Google Business Profile) stal prvním kontaktem mezi firmou a potenciálním klientem. To, co se zobrazí vpravo ve výsledcích vyhledávání nebo v mapách, rozhoduje, zda zákazník klikne právě na vás, nebo na konkurenci. V tomto článku se podíváme, proč jsou recenze na Google tak důležité, jak ovlivňují vaše podnikání a jak je sbírat správně.

Nejčastější chyby e-shopů při sběru recenzí

Recenze zákazníků patří mezi nejsilnější nástroje online obchodu. Posilují důvěryhodnost, zvyšují konverze a pomáhají budovat loajalitu. Přesto mnoho e-shopů sbírá hodnocení nesprávně – a tím se připravuje o výsledky. Podívejme se proto na nejčastější chyby a konkrétní doporučení, jak se jim vyhnout.

Jak právně a eticky sbírat recenze v ČR

Sbírání recenzí je v dnešní době neodmyslitelnou součástí každé marketingové strategie. Vhodně využité recenze mohou výrazně zlepšit reputaci a přitáhnout nové zákazníky. Avšak při jejich sběru je nutné dodržovat právní a etické normy, které zajišťují férovost a důvěru spotřebitelů.

Recenze jako součást SEO strategie

Recenze nejsou jen nástrojem pro budování důvěry. Při správné implementaci představují také velmi účinný SEO nástroj – zlepšují viditelnost, generují long-tail klíčová slova a podporují čerstvý obsah.

Psychologie recenzí: Co zákazníky motivuje hodnotit?

Motivace zákazníků napsat recenzi nevzniká automaticky. Abychom zvýšili šanci na získání kvalitní zpětné vazby, musíme porozumět tomu, proč lidé recenzují.

Obraťte se na nás a zjistěte, jak spolehliverecenze.cz zlepší vaše marketingové a prodejní výsledky.

Sjednejte si schůzku